#MeetTheArtist Thibault Brunet

Tijdens Art Rotterdam tref je het werk van honderden kunstenaars van over de hele wereld. In deze reeks lichten we een aantal kunstenaars uit die bijzonder werk tonen tijdens de beurs.

Brunet verkent in zijn praktijk de vage grenzen tussen realiteit en virtualiteit in het digitale tijdperk. Op een technisch niveau stelt Brunet de werking van fotografie in vraag: hij zoekt inzicht in de relatie tussen virtuele beelden en de realiteit en onze eigen relatie met virtualiteit, in een samenleving die langzaamaan volledig gedigitaliseerd raakt. Hij zoekt in zijn werk naar nieuwe manieren om de werkelijkheid vast te leggen en virtueel te maken en maakt daarvoor gebruik van verrassende onderzoeksgebieden en experimenten. Hij maakt voor zijn fotografisch onderzoek veelvuldig gebruik van bestaande virtuele werelden. 

Thibault Brunet, Soleil noir #1, série Terri­toires circons­crits, 2019, cour­tesy Gale­rie Binome

In de lente van 2018 rondde Brunet een Etant donnés residency af in New York, die mede mogelijk werd gemaakt door de Aperture Foundation. In een interview hierover met de Franse ambassade in de Verenigde Staten vertelt hij meer over zijn gedachtengang. Brunet: “De wereld van vandaag is extreem goed gedocumenteerd. Alles wordt gefotografeerd, ieder tankstation, elk pad. Alles wordt vastgelegd door privédrones, dashcams van auto's en Gopro camera’s op fietshelmen. Maar als ik vervolgens weet hoe ik al deze gegevens kan herstellen en gebruiken, dan kan ik de opgenomen wereld opnieuw samenstellen. Ik kan dan meer volume toevoegen en topografische interpretaties maken. Omdat al deze geregistreerde instanties in feite een nieuwe wereld mobiliseren, een wereld die puur numeriek en immaterieel is, wordt het nooit een perfecte replica van de werkelijkheid. Je krijgt een imperfecte replica: verkeerd weergegeven, ziek, met gaten.”

untitled #2, Boîte noire series, 2019

Voor zijn eerste serie deed Brunet virtuele landschapsstudies in videogames als Grand Theft Auto en Call of Duty en in zijn meest recente werk dook hij in het populaire spel Minecraft. Voor zijn reeks 'Boîte noire’ (‘Black box’) reisde hij virtueel af naar oorlogsgebieden in Syrië. Hij maakte daarvoor gebruik van beelden uit Google Street View en dronebeelden, om daarmee 3D-modellen samen te stellen. Er ontstaat daardoor een model, een versimpelde en incomplete weergave van de werkelijkheid die iets wegheeft van een videogame. Voor andere projecten — waaronder ‘Soleil noir, dat tijdens Art Rotterdam in de booth van Galerie Binome te zien zal zijn — experimenteerde de kunstenaar met een LIDAR (Laser Imaging Detection And Ranging) 3D-scanner, waarmee hij meer gezichtspunten kan toevoegen dan je met het blote oog had kunnen waarnemen. Daardoor verandert hij onze relatie met diezelfde ruimtes.

untitled #6, Boîte noire series, 2019

Brunet studeerde aan de École Supérieure des Beaux-Arts in Nîmes. Zijn werk was onder andere te zien tijdens de Biënnale van Lyon in 2015 en in Centre Pompidou in de tentoonstelling “Imprimer le Monde/Print the World”. De kunstenaar was onder meer finalist van de Aperture Foundation Prize 2012 in New York, hij sleepte de Photo London John Kobal Residency Award (2016) in de wacht en werd verkozen tot één van de FOAM Talents van 2013.
Tijdens Art Rotterdam is het werk van Thibault Brunet te zien in de booth van Galerie Binome, als onderdeel van Projections.